DE UITZENDONDERNEMER OP VAKANTIE

Naar verluidt gaat één op de acht ondernemers nooit op vakantie. Voor die andere zeven geluksvogels is de vakantie een mooi moment om even rust te pakken. Veel ondernemers kunnen echter niet lang stilzitten en gaan ook tijdens de vakantie al snel met nieuwe ideeën aan de slag. Het strandbed leent zich prima om na te denken over zaken die je na je vakantie echt wil aanpakken. De website bijvoorbeeld. Een terecht voornemen want teveel uitzendbureaus laten kansen liggen als het om hun website gaat. Daarom krijg je hier, helemaal gratis, wat stof tot nadenken.

Van interesse tot sollicitatie

Je hebt vast wel van de ‘customer journey’ gehoord; de reis die een klant maakt voordat er iets wordt besteld of gekocht. Die reis maken werkzoekenden ook. Hoe ga je deze werkzoekenden, in de huidige krappe arbeidsmarkt, enthousiasmeren om bij jou te komen solliciteren?

Om de customer journey in kaart te brengen is het van belang om eerst te definiëren wat precies je doelgroep is. Pas daarna kun je bepalen waar je deze mensen kunt vinden, hoe zij jou kunnen vinden en hoe je met elkaar moet communiceren. Dat laatste is niet altijd even makkelijk maar het is wel belangrijk. De een wil bijvoorbeeld met u worden aangesproken, voor de ander is dat veel te afstandelijk.

Dat dit van belang is voor het maken van de content en het inrichten van je website, is evident. Wil je zo effectief mogelijk communiceren? Richt je site dan zo in dat elke pagina een specifieke doelgroep aanspreekt. De belangrijkste vraag die je jezelf op dat strandbed moet stellen over de content is dus: met wie wil ik in contact staan en hoe spreek ik die mensen aan?

Je doelgroep bereiken

Een website met veel bezoekers is niet interessant. Een website die veel bezoekers binnen de beoogde doelgroep aantrekt, is dat wel. Maar… dan moet die doelgroep die website wel weten te vinden. Hier zijn middelen voor.

Allereerst: Google. Wat vaak wordt vergeten, is dat je vindbaarheid in Google heel belangrijk is. Hierover bestaat het misverstand dat de grote vacaturesites altijd hoger in Google zullen staan dan bijvoorbeeld jouw uitzendbureau. Dit is zeker niet het geval!

Organische vindbaarheid, het vindbaar zijn in een zoekmachine zonder advertenties in te zetten, is ook voor jouw uitzendbureau haalbaar. Als je heel specifieke vacatures te bieden hebt en je richt de content van deze specifieke functies slim in, kun je daar organisch goed op scoren in zoekmachines.

Controleer dus of de vacaturenaam goed is verwerkt in de titels, de meta-omschrijving en de vacaturetekst. Maak die naam tot het hoofdonderwerp van de vacature maar ga hem niet te pas en te onpas overal tussen proppen, de tekst moet wel leesbaar blijven.

Behalve werkzoekenden wil je natuurlijk ook dat potentiële opdrachtgevers je kunnen vinden. Vergeet daarom vooral niet ook voor hen een plek met relevante en unieke content in te richten op je website. De belangrijkste vraag die je jezelf aan de rand van het zwembad moet stellen over vindbaarheid wordt dan: zijn mijn vacatureteksten slim genoeg opgesteld en op welke onderwerpen moeten prospects mij kunnen vinden?

Don’t forget social media

Recruitment en social media zijn inmiddels bijna onlosmakelijk met elkaar verbonden. Er is vrijwel geen recruitmentbedrijf te vinden dat geen gebruik maakt van Facebook, Linkedin, Instagram of Twitter om de ideale kandidaat te vinden.

De doelgroep voor een specifieke vacature is vanzelfsprekend bepalend voor de kanalen die je gaat gebruiken. Zijn je potentiele kandidaten ervaren 35+ professionals? De kans is groot dat je die gaat vinden via Linkedin of Facebook. Tijdelijke medewerkers vinden van rond de twintig? Dan lijkt Instagram logischer.Vraag je ook af welk kanaal het beste bij jouw bedrijf en vacatures past. Tenslotte: zorg er voor dat je social media accounts en content overeenkomen met het ontwerp en de tone of voice van je website.

De belangrijkste vraag die je jezelf op een zonnig terras moet stellen over social media luidt daarom: wat is de juiste balans tussen mijn tone of voice en die van mijn doelgroep?

Meten is weten

Teveel bedrijven laten kansen liggen als het gaat om het meten en analyseren van data. Als je precies weet wat er zich op je website afspeelt en welke bronnen het meeste rendement opleveren, kun je daar gericht op inspelen. En dus je effectiviteit vergroten.

Elke recruiter moet willen weten hoe een kandidaat een vacature heeft gevonden. Alleen dan kun je bepalen of een wervingsmethode goed genoeg werkt en waar je eventueel aanpassingen in moet doen. Om dit soort data boven water te halen, hoef je echt geen analytische nerd te zijn; je kan al beginnen met vaststellen welke bron het meeste verkeer naar je website genereert en welke middelen er zijn om die bron te optimaliseren. Als je dat stap voor stap bij alle bronnen doet, ben je al heel goed bezig.

Er zijn oneindig veel hulpmiddelen die je kunt gebruiken om de statistieken van je website onder de loep te nemen. Laat je daar vooral niet gek door maken. Gebruik simpelweg Google Analytics, dat geeft een prima beeld van het verkeer op je website. Zodra je dieper op zaken in wilt gaan, is het slim om er een specialist bij te halen.

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen over data-analyse wanneer je van een prachtige zonsondergang zit te genieten, is dus: laat ik iemand naar mijn resultaten kijken of ga ik Google Analytics zelf eens proberen?

Afsluiter

Allemaal leuk natuurlijk, dat nadenken over je business en het opdoen van ideeën voor je website, maar waarvoor ben je nu eigenlijk op vakantie? Precies, even uitrusten en je hoofd leegmaken. Dus de állerbelangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is: neem ik nu een frisse duik of drink eerst nog even een koud biertje? Fijne vakantie!

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Wellicht ook interessant