MIJN GROEISTRATEGIE? LAAT MENSEN MET PASSIE HUN WERK DOEN

In 2009 begint  voor Rob Litjens het avontuur. Na een korte carrière in de foodbranche ziet hij zijn internetbedrijf dat jaar de crisis niet overleven. Hij gaat aan de slag als administrateur, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, hij wil ondernemen. Na enige overweging besluit hij om het roer om te gooien; hij stort zich op de arbeidsmarkt. Op een zolderkamer begint hij met Q-logic, een recruitment- en detacheringsbureau voor mensen op zoek naar een financiële baan. Het verandert zijn leven.

Van een zolderkamer met nul omzet in vijf jaar tijd naar een omzet van 1 miljoen in 2014 en een verwachte omzet van 14 miljoen in 2018; dat klinkt als een jongensboek…

“Nou, het is niet allemaal vanzelf gegaan. Nadat ik mijn internetbedrijf de mist in zag gaan, ben ik redelijk opportunistisch in een nieuw avontuur gestapt door als eenpitter een bureautje te starten. Ik had ervaring met finance, ervaring met sales en ik had een netwerk. Vanaf het begin liep het lekker, er kwamen financiers bij die aandeelhouder werden, er kwam personeel bij. Het gebruikelijke werk. Maar… ergens klopte er iets niet. Het gezeur met personeel en aandeelhouders, de onrealistische targets, het hele gedoe legde een sluier over de sfeer en de mentaliteit van iedereen die erbij betrokken was. Het ergste was, ik voelde mezelf verantwoordelijk voor die negatieve sfeer. Ik nam een drastisch besluit en zette er een streep onder; ik nam afscheid van iedereen, behalve van mijn vriendin die als zzp’er in het bedrijf werkte. Een heftig besluit. Maar ongemerkt was er wel een zaadje geplant.”

En toen?

“Ik ben naar een coach gegaan en die liet me inzien dat ik iets aan het doen was waaraan ik weliswaar gewend was, maar waar ik niet in geloofde. Daarover ben ik gaan nadenken en, om kort te gaan, ik kwam tot de conclusie dat het voor mij belangrijk is dat ik het mogelijk maak dat mensen iets doen omdat zij dat leuk vinden en niet omdat zij daarvoor geld van mij krijgen.”

Dat klinkt haast filosofisch.

“Misschien wel, maar als mensen de dingen doen die ze leuk vinden en dat ook op hun manier mogen en kunnen doen, wordt iedereen daar beter van. Waarom krijgen mensen die het heel goed doen een bonus en mensen die de kantjes eraf lopen gewoon een goed salaris? Dat voelt voor mij niet goed. Net zoals een systeem van managers en aandeelhouders voor mij niet goed voelt. Terwijl ik daarmee bezig was, kwam het gedachtegoed van Ricardo Semler op mijn pad.”

“Ricardo Semler is een Braziliaanse ondernemer die ervan overtuigd is dat mensen niet werken voor het geld, maar om betrokken te zijn en een bijdrage te leveren. Nadat hij het bedrijf van zijn vader had overgenomen, raakte hij overspannen en creëerde vanuit die ervaring een revolutie. Hij ontsloeg bijna driekwart van het management om de rest van het personeel alles zelf te laten bepalen: werktijden, loon, wie de leidinggevenden moeten zijn, et cetera. Semco, zo heet het bedrijf, veranderde van een niks-aan-de-hand onderneming met een omzet van 4 miljoen dollar langzaam maar zeker in een bedrijf dat op een ongekende manier groei realiseerde in allerlei sectoren en honderden miljoenen omzet maakte.”

En dat wilde jij ook?

“Het model dat hij introduceerde kan, in verband met wetgeving, wel in Brazilië maar nooit in Nederland. Maar ik was wel getriggerd door de essentie van zijn denken: geen managers in de tent, medewerkers moeten zelf besluiten wat ze willen doen, hoe ze dat doen en wat ze willen verdienen. Dus geen targets opleggen aan mensen en managers aanstellen om te controleren of die wel worden gehaald. Nee, mensen betrekken en verantwoordelijk maken. Dat komt de kwaliteit van dienstverlening ook ten goede. Dus heb ik in 2014 nog eens het roer omgegooid om een bedrijf te starten waar werkgeluk voorop staat, waar mensen kunnen werken vanuit hun passie. En dat ze kunnen werken waar, hoe en wanneer ze willen. Waarom moet je tussen negen en vijf werken? Als je ’s ochtends een bad day hebt, kun je beter in bed blijven liggen en eraan toegeven om de dag erna weer te knallen. Dat is veel efficiënter.”

Hoe ziet je bedrijf er nu uit?

“Om te beginnen: niemand is hier in loondienst.”

Het zijn allemaal zelfstandig ondernemers?

“Allemaal ondernemers. Ik wilde geen bedrijf waar alles en iedereen door moeilijke contracten of aandelenconstructies aan elkaar vastzit, dus ik heb er een coöperatie van gemaakt. Je wordt lid en bevalt het niet, dan ben je lid af. Je moet vrij kunnen zijn in je denken en doen, je moet vanuit vertrouwen en positiviteit bij elkaar willen blijven. Gezamenlijk hebben we hier een model gecreëerd waarin dat kan. En klanten voelen dat.”

Wat is het voordeel voor een professional om zich bij Q-logic aan te sluiten?

“Je kunt gewoon je werk doen; doen waar je goed in bent, waar je blij van wordt, waar je energie insteekt en uithaalt. Dat is het enige waar je je mee bezig hoeft te houden. Want de rest is allemaal geregeld; systemen, officemanager, marketing, huisvesting, juridische zaken, et cetera. Je doet hetzelfde als in loondienst, maar dan met een groep zelfstandigen.

“Daar komt bij, iedereen deelt zijn netwerk, dat is commercieel mega interessant. En ondanks dat je zelfstandige bent, heb je wel collega’s. Dus je juicht samen, je huilt samen, je spart samen. En viert samen een feestje. Dat doe je in je eentje niet. Er is een groot verschil tussen alles zelf doen en het samen doen. Of laten doen. Want de tijd die je nodig hebt om zelf alles op te starten, gebruik je niet om te recruiten. En dat is wel je business.”

Daar staat iets tegenover.

“Klopt. Je draagt een stukje af van je omzet, maar daar krijg je wel veel voor terug. Inmiddels zijn we zo groot dat we substantiële kostenbesparingen realiseren in bijvoorbeeld de huisvestings- en kantoorkosten en marketing. Je maakt gebruik van faciliteiten die je in je eentje niet zo makkelijk kunt veroorloven als het gaat om systemen, backoffice, marketing, recruitmenttechnologieën of goedkoop vacatures inkopen.”

Welke voorwaarden hanteert Q-logic aan mensen die zich willen aansluiten?

“Ze moeten uit het recruitmentvak komen, ze moeten ervaring hebben en ze moeten bewezen succesvol zijn.”

Iets wat jijzelf allemaal niet was…

“Nee, bijzonder hè? Maar het leuke is, dit bedrijf draait niet om mij, maar om 34 heel goede recruiters. Wij beloven onze klanten dat de kwaliteit van het werk gigantisch hoog is. Dat we de ervaring hebben om creatief en flexibel te kunnen handelen om de juiste kandidaat te vinden. Hoe dan ook. Dat we daar het netwerk voor hebben en de proceskennis. En dat werkt, klanten voelen dat ze met echte ondernemers aan tafel zitten.”

“Maar eerlijk is eerlijk, dat werkt alleen als mensen niet alleen het vak verstaan, ze moeten ook een aantal zaken stevig in hun DNA hebben zitten. Het gaat bij ons om teamwork, je moet wel kunnen geven en nemen en niet alles voor jezelf willen houden. Je moet ook iemand anders bij een klant naar binnen helpen en iets gunnen, om daarna opbrengsten te delen. Als je dat saamhorigheidsgevoel niet in je hebt, kun je beter gewoon voor jezelf beginnen.”

Komen alle goede recruiters vanzelf naar Q-logic of zit er een slimme strategie achter?

“Ik krijg wel eens de vraag ‘met hoeveel man wil je zijn over drie jaar’? Of over vijf of tien jaar? Mijn antwoord daarop is heel simpel: als iedereen happy is en we zijn dan nog met zoveel, is het ook goed. Ik heb niettemin wel een droom, ik zou graag landelijke dekking willen hebben. Maar ook daarvoor geldt: misschien over drie jaar, tien jaar of niet. Als dat namelijk alleen maar haalbaar is door in te leveren op het geluk en de vrijheid in het werk dan kan ik dat idee van landelijke dekking makkelijk loslaten. Dus wat is mijn groeistrategie? Laat mensen met passie hun werk doen.”

En als het gaat om het laten groeien van de business?

“Kruisbestuiving. Ons netwerk van klanten wordt elke keer groter door de tevredenheid van klanten, wij doen eigenlijk niks aan klantacquisitie, nul. Het komt allemaal uit het netwerk van waaruit ze ons rechtstreeks of via-via benaderen.”

De marketinginspanningen zijn dus gericht op kandidaten?

“We hebben een online marketeer die advertenties, campagnes, marketing-automation, et cetera coördineert richting kandidaten. Want meer klanten hebben we nu niet direct nodig, maar meer kandidaten wel. Daar zit de schaarste. Dus zijn we erg scherp op het zenden van relevante content naar de juiste mensen. En steken we energie en tijd in het meten en analyseren van openingsrates van nieuwsbrieven en e-mails en van bezoekers aan onze website. Ook zijn we bezig met kandidaat-profielen, ambitiescans, dat soort dingen. En dit jaar zijn we begonnen met Talent Management diensten voor klanten om medewerkers op weg te helpen naar een betere performance en meer werkgeluk.”

Tot slot, wat is de sleutel van het succes van Q-logic?

“Dat mensen zichzelf kunnen zijn en happy, dat ze lekker in hun vel zitten. En recruitment leuk vinden, dat is eigenlijk heel simpel de kern. Gecombineerd met ondernemerschap en de onbedwingbare wil om toch net even een stapje harder te lopen voor een klant. Of voor jezelf.”

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Wellicht ook interessant