PERMANENT ZOMERWERK

‘Permanent bèta’, het gegeven dat in deze turbulente tijden bedrijven het best continue in ontwikkeling blijven, is een actueel onderwerp. Zomerwerk ook. Een logisch verband tussen die twee ligt misschien niet zo voor de hand, toch is er dat wel. In de zomerperiode is vakantiewerk voor veel jonge mensen de eerste kennismaking met werken. De meeste mensen houden hier goede herinneringen aan over die later, in mooie verhalen, nog wel geromantiseerd worden.

De zomertijd en vakantie vormen ook een periode van bezinning. Onlangs hoorde ik op BNR Nieuwsradio dat 75% van de werknemers in die tijd nadenkt over ander werk. Een groot deel van die groep overweegt zelfs een radicale carrièreswitch en denkt na over een compleet andere baan. We weten natuurlijk dat de tijden van het 40-jarig dienstverband bij één werkgever achter ons liggen, maar toch: wat is er nu veranderd?

Naar mijn idee zijn er twee belangrijke oorzaken die maken dat mensen op zoek gaan naar een andere werkomgeving. Enerzijds is dat onvrede met de manager en de bedrijfscultuur. Anderzijds komt de zoektocht naar een andere baan voort uit reorganisatiemoeheid en de typische wensen van de jongste generatie op de arbeidsmarkt, de zogeheten millennials of de ‘groei, bloei, doei’-generatie.

Vooral bij grote bedrijven leidt reorganisatiemoeheid tot jobhunting: werknemers raken ofwel boventallig en moeten op zoek naar een andere baan ofwel nemen in tijden van economische voorspoed zelf het initiatief en gaan op zoek voordat de volgende reorganisatie zich aandient.
De millennial heeft het minste zitvlees en wordt na drie jaar in een baan of binnen een bedrijf onrustig. In de VS zal rond 2020 de beroepsbevolking voor ongeveer 50% uit millennials bestaan; dit dwingt bedrijven om na te denken hoe om te gaan met massaal verloop.

Uiteindelijk valt ook werken ten prooi aan de – door de millennialgeneratie afgedwongen – experience. Werken moet vooral leuk zijn en misschien wel lijken op een reis. Het gaat om de employee journey die, net als de customer journey, vijf jaar geleden nog niet bestond.
Om dat dan weer uit te leggen aan werknemers van een andere, wat oudere generatie, maak ik heel eenvoudig gebruik van een mooi sentiment: ik vraag ze even terug te denken aan vroeger, aan hun eerste vakantiebaantje…

Han Mesters

Sector Banker Zakelijke Dienstverlening

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Wellicht ook interessant