VALLEN, OPSTAAN EN WEER DOORGAAN

Jacqueline Zuidweg, zakenvrouw van het jaar 2012

Zij studeerde rechten. Zij raakte in de ban van het ondernemerschap. Zij combineerde het een met het ander en inmiddels is zij bijna vijfentwintig jaar met eigen bedrijven bezig om ondernemers die financieel in zwaar weer zitten bij te staan. Zij is Jacqueline Zuidweg en zij is toonaangevend in zakelijke schuldhulpverlening.

Een carrière in schuldhulpverlening voor ondernemers. Is dat iets waar je als kind van droomt?
“ Ja, je verzint het natuurlijk niet, ondernemer te worden in schuldhulpverlening, maar als alles goed gaat vier ik volgend jaar mijn 25-jarig jubileum in deze business. Dus laat ik maar even toelichten waarom ik doe wat ik doe. Omdat ik na het vwo niet wist wat ik moest gaan doen, ben ik rechten gaan studeren want daar kun je altijd wel wat mee. In mijn familie zitten wat ondernemers en wat zij deden vond ik interessant; er was altijd wel iets aan de hand, het was altijd spannend. Tijdens mijn studie heb ik me in een aantal ondernemersaspecten verdiept en als vanzelf ontstond er een bovengemiddelde interesse voor insolventierecht. Dat vond ik leuk.”

Je werd jurist?
“Zoiets. Na mijn afstuderen, in 1988, was het moeilijk om werk te vinden en uiteindelijk kwam ik terecht bij de Stichting Rechtsbijstand voor Ondernemers. Deze stichting werd al vrij snel omgeturnd tot een commercieel bedrijfje dat crediteurenakkoorden sloot en waarin ik partner werd. Dat betekende in de praktijk dat we bij met name wat grote bedrijven schulden afkochten op het moment dat het minder ging. Dat was één groot succes; kantoor in Amsterdam-Zuid, dikke auto, veel geld… Mensen om me heen zeiden wow, wat maak jij carrière. En ik dacht; is dit het dan? Is dit waarom ik in de schoolbanken heb gezeten? Een ‘akkefietje’ met mijn compagnon was de trigger om er een punt achter te zetten en te gaan doen wat ik echt wilde doen: kleinere ondernemers helpen die financiële problemen hebben.”

Het begin van je eigen bedrijf?
“Ja. Ik wilde zinvol werk leveren, mijn kennis en ervaring inzetten voor iets waar die kleinere ondernemers beter van konden worden. En dus ben ik voor mezelf begonnen. Ik heb zesduizend gulden van mijn moeder geleend en dacht ‘ik geef het een jaar de tijd’. Lukt het niet dan heb ik het in ieder geval geprobeerd, dan ga ik in de horeca werken en betaal ik die zesduizend gulden van mijn moeder weer terug.”

Wat had je de markt te bieden?
“We gingen aan de slag voor kleine zelfstandigen die persoonlijk aansprakelijk zijn voor hun schuld. Die helpen we door hun schuld te regelen en hen weer een toekomst te bieden. Het ging en gaat om regelen wat er te regelen valt en om echt perspectief te bieden door regelingen te treffen waar iedereen baat bij heeft. Het eerste jaar liep eigenlijk heel goed en ook het tweede jaar. En dus groeide de ambitie; ik wilde alle ondernemers helpen die financiële problemen hebben. Maar: hoe bereik je die?”

Daar vond de ondernemer in jou een antwoord op?
“Nadat ik de customer journey van de ondernemer met financiële problemen ben gaan volgen, kwam ik uit bij de gemeente; de laatste instantie waar zij voor hulp aankloppen. De eerste die met mij in zee ging, was de gemeente Amsterdam waarvoor ik deze customer journey had uitgewerkt, tezamen met een plan van aanpak om naar oplossingen toe te werken. Het bleek een schot in de roos en de gemeente verwees honderden ondernemers naar mij. Maar dat succes werd niet uitgedrukt in het saldo op mijn bankrekening. Want ik had natuurlijk te maken met de slechtst betalende doelgroep die je maar kan bedenken.”

“Ik heb dat aangekaart en gezegd: jullie zijn blij met mij en ik zeker ook met jullie, de ondernemers zijn blij, de schuldeisers zijn blij, iedereen is blij. Behalve mijn bankrekening, want dat gaat niet goed. Ik stel voor dat jullie mijn dienstverlening inkopen? Daar werd volmondig ja op geantwoord. Het effect van onze aanpak werkte aanstekelijk en al gauw meldde zich de ene na de andere gemeente. Dat ging jaren goed totdat de overheid in 2011 de geldkraan behoorlijk ver dichtdraaide en wij van de ene op de andere dag onze omzet met 15% zagen teruglopen. Lang verhaal kort: het was het begin van een flinke terugval, we moesten reorganiseren, snijden in vijf kantoren en 115 medewerkers en weer doorgaan. Een lastig maar leerzaam proces.”

Wat was de grootste leerervaring?
“Dat vroeg signaleren van problemen een hoop narigheid kan voorkomen. Een inzicht dat volgde uit de ervaring met mijn eigen bedrijf en met de ongeveer 36.000 kleine zelfstandigen die we de afgelopen jaren hebben geholpen. Ik durf rustig te zeggen dat als een goed deel van deze mensen eerder ergens om hulp had gevraagd zij niet of niet zo ver in de problemen waren gekomen. Maar mensen schamen zich, er rust een taboe op schulden.”

Ontkenning is grootste valkuil voor ondernemers?
“Laat ik zeggen dat het niet delen van problemen de grootste valkuil is. Ik zeg altijd: deel je probleem en je bent halverwege de oplossing. En blijf eerlijk naar jezelf. Zorg dat je je cijfers kent en snapt. Je kan een goede accountant hebben maar als jij niet goed begrijpt wat hij doet, kun je voor onaangename verrassingen komen te staan. In principe moet je altijd beter weten dan je financiële man of vrouw of accountant hoe het financieel reilt en zeilt binnen je bedrijf. Dat je weet wat erin komt en wat eruit gaat. En dan hoef je helemaal niet tot in detail de dingen te weten maar je moet je financiële handel en wandel wel op de achterkant van een bierviltje kunnen uitleggen.”

Ja, maar die financiële vaardigheden zijn lastig voor veel ondernemers.
“Klopt, dat was het voor mij ook. Maar het is een noodzaak, het gaat om jouw bedrijf. Zorg er daarom voor dat je echt goede mensen om je heen hebt die wel diep in de materie zitten maar het jou ook kunnen uitleggen in een taal die je begrijpt waardoor je je ook vrij voelt om goede en ook stomme vragen te stellen. En denk niet ik heb mensen in dienst die regelen het wel, daar vertrouw ik op. Ik zorg ook voor heel veel klankborden om me heen. Als ik met iets zit, kijk ik altijd bij wie ik het beste te rade kan gaan. Bijt je in dingen vast en luister ook naar je gevoel.”

“Vrijwel iedere ondernemer heeft wel eens het idee hé, daar speelt iets maar ik kan mijn vinger er niet op leggen. Dan is het belangrijk dat je voor jezelf de juiste vraag formuleert en bedenkt wie je daarbij kan helpen. En niet denken ik ben ondernemer, ik zou het toch moeten weten? Wat zou een ander wel niet denken als ik die vraag stel. Nee, stel de vraag, het is jouw onderneming. Want de mensen die je in dienst hebt, rekenen erop dat jij dingen ziet en gewoon regelt. Ook financieel.”

Maar hoe herkent iemand zonder enige financiële affiniteit de juiste man?
“Vertrouwen. En dat komt te voet en gaat te paard. Je moet het soms ook een beetje helpen: als een vertrouweling je een advies geeft en je twijfelt, ga dan op zoek naar een second opinion. Nogmaals, het is jouw bedrijf. Zorg voor een paar van die vertrouwelingen, daar mag ook best iemand tussen zitten die geen ondernemer is. Of een totale buitenstaander die dingen als een buitenstaander hoort en ziet en vragen stelt. Dat je denkt o, dat is toch bijzonder dat ik dat over het hoofd heb gezien.

Ondernemer, stel jezelf kwetsbaar op?
“Ja. Want ga eens naar een netwerkbijeenkomst en stel aan een willekeurige bezoeker de vraag: Hoe gaat het? In 99,99% van de gevallen krijg je als antwoord geweldig, fantastisch, top, enzovoorts. Maar het is niet waar. Het komt bijna nooit voor dat iemand de zaken durft te benoemen waar het niet goed gaat. Toen het met mijn bedrijf minder ging, ben ik heel open geweest. Omdat ik ook met de vraag kampte of ik faillissement ging aanvragen of toch ging proberen het te regelen? Ondanks dat ik natuurlijk goed weet wat ik moet doen en wanneer ik het moet doen. Een arts is vaak zelf zijn slechtste patiënt en dat gold voor mij ook.”

“Maar goed, ik heb dus geen moeite om me kwetsbaar op te stellen. Ik deel ook veel. En op het moment dat ik mijn verhaal doe, weet ik vaak al de oplossing of het antwoord. Het is heel frappant, op het moment dat je iets deelt, merk je vanzelf hoeveel herkenning er is en hoe je op weg wordt geholpen als in oh, maar dat kun je zo doen of dan moet je bij die zijn. Maar toch houden de meeste mensen het voor zich. Want stel je nu toch eens voor dat iemand zou denken dat jij geen goede ondernemer zou zijn”

Heb je nog een laatste advies?
“Ondernemer, blijf ondernemen. Want het is simpelweg een kwestie van vallen, opstaan en weer doorgaan. Je moet soms wel een beetje mazzel hebben, maar een plan B hebben is slimmer. Want als plan A, het starten, groeien en succesvol zijn, niet lukt wat doe je dan? Plan B kun je zien als een soort verzekering die je zelf creëert. Er kan van alles gebeuren waar mensen geen rekening mee houden. Dus zorg dat je een plan B hebt uitgewerkt, het liefst in zes versies en stop het in een la in de hoop dat je het nooit nodig hebt; je werkt veel relaxter in de wetenschap dat het bestaat. Want als het ooit nodig is, weet je dat er een kans is om te blijven ondernemen, dat je dingen gaat doen. En niet gaat zitten wachten tot er iemand aanbelt met een oplossing.”

 
CV Jacqueline Zuidweg
Jacqueline Zuidweg (1965) is oprichter/directeur van Zuidweg & Partners en Zakenvrouw van het Jaar 2012. In 2013 verscheen haar boek ‘Vallen, opstaan en weer doorgaan’, vol met tips en adviezen voor en door ondernemers in uitdagende tijden. Met Zuidweg & Partners is zij mede-initiatiefnemer van Schulden.nl en MKBDoorgaan.nl. 

Bijzondere samenwerking
WePayPeople en Schulden.nl (een joint venture van PLANgroep en Zuidweg & Partners) reiken samen de helpende hand aan uitzendkrachten die geconfronteerd worden met loonbeslag. Daarmee is WePayPeople het eerste Nederlandse payrollingbedrijf dat, op basis van vrijwilligheid, actief preventieve hulp biedt aan uitzendkrachten met schulden en betalingsachterstanden; Schulden.nl maakt een inventarisatie van inkomsten, uitgaven en schulden en werkt in overleg met schuldeisers en betrokkene aan een oplossing voor het betalingsprobleem. Jacqueline Zuidweg: “Hulp bieden aan medewerkers met loonbeslag is een mooi voorbeeld van goed werkgeverschap. Door hulp te bieden voorkom je dat de problemen zich opstapelen en bied je actief een oplossing voor financiële problemen.”

 

 

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Wellicht ook interessant